Röjsågsutbildningar - Dalslands Skogsskola

Dalslands Skogsskola erbjuder omfattande utbildning i säker och effektiv hantering av röjsåg, med fokus på både grundläggande och avancerade arbetsmoment. Vi erbjuder två utbildningar: RA och RB, anpassade efter olika behov och arbetsområden.

Våra instruktörer är erfarna yrkespersoner med djup kunskap om säkerhetsföreskrifter och praktiska metoder.

Vi håller regelbundna röjsågskurser i våra lokaler i Ed, så tveka inte att kontakta oss för mer information om aktuella datum och tider.

Kontakta oss för att boka din röjsågskurs idag!

Vanliga Frågor

Här hittar du svar på vanligaste frågorna kring våra röjsågskurser.

Utrustning

Elever måste själva tillse att man har godkänd utrustning för att  genomföra praktiska prov i skogen, kontakta oss om det är några frågor kring utrustningskraven.

• Röjsåg
  • Hjälm med visir och kåpor
  • Varselklädsel
  • Kängor med stålhätta och godkänt sågskydd
  • Handskar
  • Första hjälpen förband
  • Bränsle
  • Verktyg för filning

Accepterar Dalslands Skogsskola kort från andra utbildare

Ja – Vi godkänner tidigare utbildningar som uppfyller AFS 2023:11 som ersätter AFS 2012:01

Mat & Fika

Vid våra utbildningar på plats i Ed bjuds givetvis lunch och fika.

Måste jag komma till Ed för att ta del av era utbildningar

Utbildning på extern plats kan erbjudas, då ingår ej lunch och fika och offereras separat utifrån diskussion, minimum 5 deltagare.

Försäkringar vid utbildningstillfället

Vår försäkring täcker inte eventuella olyckshändelser för deltagare på utbildning. Du bör därför ha en olycksfallsförsäkring som gäller vid utbildningstillfället som täcker de möjliga händelser som kan uppstå vid aktuell utbildning.

Våra RöjsågsKurser

Röjsågskörkort - RA

För gräsröjning och enklare slyröjning.

RA-utbildningen ger dig de grundläggande kunskaperna och färdigheterna för att arbeta säkert med en röjsåg. Du kommer att lära dig om skyddsutrustning och säkerhetsarbete, samt hur du justerar selen för optimal ergonomi. Kursen inkluderar praktisk träning i start och hantering av röjsågen, samt hur du får en bra arbetsteknik vid röjning av sly och grästrimning. Vi går även igenom skötsel och kontroll av skärutrustningen, inklusive filning och skränkning vid behov.

Kunskapsmål

Efter genomgången kurs skall kursdeltagaren:

• Kunna vara orienterad i hur man på ett säkert sätt hanterar röjsågen vid snörröjningsarbete
  • Kunna vara orienterad i hur man på ett säkert sätt hanterar röjsågen vid enklare slyröjning med klinga

Inga förkrav krävs för Röjsågskörkort nivå RA

Moment för Röjsågskörkort - RA

Teoretisk del

Genomgång i röjsågens funktioner, gräsröjning och enklare röjning med klinga samt skillnaderna däremellan.

Praktisk del

Skyddsutrustning och säkerhetsarbete.
Justering av sele, ergonomi
Start och hantering av röjsågen
Kontroll av såg och skyddsutrustning
Arbetsteknik vid röjning av sly och grästrimning
Skötsel och kontroll av skärutrustning inklusive ev. filning och skränkning av skärutrustning

Röjsågskörkort - RB

För skoglig röjning.

RB-utbildningen fördjupar dina kunskaper och fokuserar på mer avancerade moment. Här får du en grundläggande förståelse för olika trädarter och deras betydelse för både produktion och biologisk mångfald. Vi går igenom skyddsutrustning och säkerhetsarbete, och lär dig att göra noggranna riskbedömningar. Kursen inkluderar praktiska fältbeskrivningar av hur man arbetar med röjsåg i både tätortsnära miljöer och produktionsinriktad röjning. Dessutom får du lära dig att arbeta med provytor för beräkning av stamtal och bestånd i fält.

Kunskapsmål

Efter genomgången kurs skall kursdeltagaren:

• Kunna vara orienterad i hur hänsyn tas vid röjning i tätortsnära bestånd.
  • Kunna vara orienterad i produktionsinriktad röjningsteknik och känna till grundförutsättningar för att kunna genomföra olika modeller av röjning.
  • Känna till grunderna i hur man utför provytor för beräkning av stamtal och bestånd i fält.

För att gå kursen krävs Röjsågskörkort nivå RA

Moment för Röjsågskörkort - RB

Teoretisk del

Teoretisk genomgång i hur hänsyn tas i tätortsnära röjning och produktionsinriktad röjning och skillnaderna däremellan.

Praktisk del

Trädarter inom området
Trädarternas betydelse för produktion respektive vikten av biologisk mångfald i ett bestånd
Skyddsutrustning, säkerhetsarbete och riskbedömningar.
Beskrivning i fält hur man arbetar i tätortsnära röjning
Beskrivning i fält hur arbetar i produktionsinriktad röjning
Hur arbetar man med provytor för beräkning av stamtal och bestånd i fält