Dalslands Skogskola - Vi utbildar för skogsbruket!

Nyfiken på våra kurser

Dalslands Skogsskola är ett utbildningsföretag för skogsbruket. Vi levererar utbildningar med fokus på kvalité och kunskapsutveckling inom skogsnäringen. Våra utbildningar riktar sig till privata och offentliga aktörer inom skogen samt till dig som privatperson som vill lära dig lite mer om hur du vårdar skogen för bästa avkastning.

Anmäl dig till en av våra kurser idag!

Vad vi kan erbjuda dig

Vi har en stor mängd skoglig kunskap vi vill dela med oss av! Våra utbildare har mångårig erfarenhet och tusentals timmar röjning, plantering av plantor och motorsågskörning bakom sig. Vi arbetar på ett proffsigt sätt med stort engagemang och tillsammans vill vi ge mervärden till dig och är måna om att hålla god kvalité och service på de utbildningar vi erbjuder.

Vi kan erbjuda SYN-utbildningar, Motorsågskörkort nivå A, B, C, D, I, E och V. Röjsågsutbildning nivå A och B samt HLR/Första Hjälpen och ESA kurser för röjning och fällning i kraftledningsgator.

Läs mer om vårt kursutbud nedan.

Våra Kurser

Behöver du ett kompetensbevis i någon av SYN’s Natur- och Kulturhänsynskurser?
Vi erbjuder ett bra kursupplägg med teori och kursdag i fält tillsammans på våra utbildningsleder.
Alla kurser kräver att man avklarat godkänt slutprov innan man erhåller SYN’s kompetensbevis.

Natur- och kulturhänsyn – Avverkning
Natur- och kulturhänsyn – Röjning/Förröjning
Natur- och kulturhänsyn – Plantering för plantbasar
Natur- och kulturhänsyn – Dikesrensning / Skyddsdikning
Natur- och kulturhänsyn – Markberedning

Natur- och Kulturhänsynskurser - Avverkning, Röjning, Plantering, Dikesrensning och Markberedning

Våra instruktörer är erfarna yrkespersoner med djup kunskap om säkerhetsföreskrifter och praktiska metoder. Oavsett om du är ute efter att ta ditt första motorsågskörkort eller vill fördjupa dina färdigheter inom avancerad trädfällning, har vi kursen som passar dig.

Motorsågskörkort A, B, C, D ,I ,E och V

Dalslands Skogsskola erbjuder omfattande utbildning i säker och effektiv hantering av röjsåg, med fokus på både grundläggande och avancerade arbetsmoment. Våra röjsågskurser inkluderar praktisk träning i hantering av röjsågen, samt hur du får en bra arbetsteknik vid röjning.

Röjsågskörkort – RA
Röjsågskörkort – RB

Ett giltigt ESA intyg är ett krav när man jobbar med trädfällning eller röjning i och nära Sveriges kraftledningar. Detta är en teoretisk kurs där du bland annat kommer lära dig om faran med starkström, vilket ansvar du som arbetare eller arbetsgivare har och även diskutera kring problem som kan uppstå kring praktiska moment under röjning och trädfällning intill elektiska anläggningar.

EBR-ESA-E3 Röjning ledningsgata